Digitalisation
Digitalisation
The principle of the Digitalization:
It is a question of filming a specifically movement. My software cuts this movie, a picture by picture.
Then I will click, for each picture, on the particular points defined before (finger, wrist, elbow, shoulder head…) in order to know the exactly positions. With this information, the computer calculates the digitalized segments positions, the articulations velocity and the catch phase, necessary for some sports (swimming, rowing for example).
So I have a movement picture graphic about velocity, accelerations, and coordination.
In function of the biomechanics laws, the technical motion and the coach convictions, it is possible to locate the positives and negatives points of the movement.
The DartFish soft, for example, had not the same action. Indeed, my software uses the video after the sequences study by the means of the swimmer (or athlete) profile according to the segments positions, articulations velocity and/or of the skid (for the activities of aquatic propulsion). The video remains present, but it is useful in fact only of teaching aid aiming at simplifying the translation of the curves and try to correlate the various problems and positive points with kinesthetic feelings.
This tool is thus useful, on the one hand, basic with the construction of planning and on the other hand to imply the athlete in his drive.
Le principe de la Digitalisation :
Il s'agit de filmer un geste particulier. Mon logiciel découpera le film image par image. Je vais ensuite cliquer, à chaque image, sur les points particuliers définis à l'avance (doigt, poignet, coude, épaule, tête, …) afin d'en connaître les positions exactes.
A partir de cela, l'ordinateur calculera les positions des segments digitalisés, ainsi que les vitesses des articulations et le dérapage (ou prise d'appuis) nécessaire pour certaines disciplines (natation et aviron par exemple).
Sous forme de graphique, j'ai donc une photo du geste en termes de vitesses, d'accélération et de coordination.
En fonction d'attentes bien précises liées à la biomécanique, mais aussi en fonction de la technique et des convictions de chaque entraînement, il est possible de mettre en avant les points positifs et négatifs du geste.
Il ne s'agit donc pas d'un logiciel s'apparentant à DartFish par exemple. En effet, mon logiciel traite la vidéo en aval par le biais d'un profil de nageur (ou d'athlète) en fonction des positions segmentaires, des vitesses articulaires et/ou du dérapage (pour les activités de propulsion aquatique). La vidéo reste présente, mais elle ne sert en fait que d'outil pédagogique visant à simplifier la traduction des courbes et d'essayer de mettre en corrélation les différents problèmes et points positifs avec des sensations kinesthésiques.
Cet outil sert donc, d’une part, de base à la construction de la planification et d’autre part à impliquer l’athlète dans son entraînement.